Una habitació on sempre plou |
L’escultor madrileny Juan Muñoz, a partir dels
anys noranta, va fer una revisió del llenguatge escultòric creant un estil
figuratiu que enllaça amb la tradició clàssica però amb una càrrega
conceptual i narrativa. En posades en escena teatrals i inquietants, mostra la soledat i
l’abandonament de l’home contemporani enmig de la multitud, el buit
comunicatiu i la falta de referents en la societat actual que el porta al caire de l'alienació. Els seus personatges
són lleugerament més petits que els humans i els col·loca en espais diàfans que inviten l’espectador a interactuar.
![]() |
Obra de Juan Muñoz al MACBA |
![]() |
Detall de l'obra de Juan Muñoz al MACBA |
Vaig descobrir per primera vegada l’obra de
Juan Muñoz en una sala del MACBA on uns homenets de fisonomia asiàtica
reien allunyats els uns dels altres,
sense mirar-se. Impactada per l'escena, vaig deambular una bona estona entre les figures sentint-me al
mateix temps dins i fora de l’obra.
Formant part del projecte “Configuracions
urbanes” que va dotar el litoral barceloní d’una sèrie d’escultures, el 1992 es
va inaugurar a la plaça del Mar de la Barceloneta la instal·lació de Juan Muñoz
Una habitació on sempre plou. Es tracta d’un grup escultòric en bronze integrat
per cinc personatges, mig homes i mig saltamartins, amb els ulls buits, situats directament sobre
la sorra, tancats dins d'una gàbia d’ocells, enmarcada per
quatre arbres entre protectors i vigilants.
El conjunt, malgrat les seves considerables dimensions, pot passar desapercebut
sota l’ombra dels arbres. Quan això succeeix, els personatges, a peu de carrer per un costat i de platja per l'altre, es mantenen indiferents a les persones i al moviment
del seu entorn mentre vianants i banyistes passen indiferents
pel seu costat.
Estava previst que l'obra comptés amb un circuit d’aigua per fer l’efecte de pluja permanent però finalment es va descartar a causa de les complexitats tècniques. El conjunt aconsegueix el màxim impacte quan l'ombra de la gàbia es projecta sobre el paviment de la plaça.
Estava previst que l'obra comptés amb un circuit d’aigua per fer l’efecte de pluja permanent però finalment es va descartar a causa de les complexitats tècniques. El conjunt aconsegueix el màxim impacte quan l'ombra de la gàbia es projecta sobre el paviment de la plaça.
Juan Muñoz va morir sobtadament a Eivissa l’estiu
del 2001, als 48 anys, mentre la seva gran instal·lació a la Tate Modern de Londres estava
obtenint un gran èxit.
M. Carmen Juan
Amb els vostres blogs vaig descobrint una sèrie d'artistes que no coneixia. M'ha interessat molt l'obra d'aquest artista mort tan prematurament, és inquietant i convida a reflexionar.
ResponElimina